PROFÍCI VE VAŇKOVCE

Marco Turini
Marco se narodil v Toskánsku v roce 1973 a od dětství četl a kreslil komiksy. Vystudoval uměleckou školu ve Florencii a toužil stát se profesionálním komiksovým kreslířem. Nejdříve začal sklízet úspěchy se svými kresbami žen a ženských těl - dostal nabídku pravidelně publikovat v různých časopisech (např. v italském časopise Selen a v amerických Eros Comix, NBM).
Následovala spolupráce s různými italskými a americkými vydavatelstvími (Star Comics, Free Books, Coniglio, Avatar Press, Big City Comics, Zenoscope, atd.) a toskánskými uměleckými školami, kde učil anatomii.
V roce 2008 vyhrál soutěž mladých kreslířských talentů nakladatelství Marvel a od té doby pracuje převážně na americkém trhu. V roce 2008 - 2009 to byl Squadron Supreme právě pro Marvel, v roce 2012 - 2013 Artifacts, Cyber Force a Witchblade pro Top Cow/Image a Legends of the Dark Knight (Batman) pro DC. Své kreslířské umění Marco uplatnil i u amerických filmových studií Bigfoot Entertainment při vizualizaci scén filmu a při tvorbě uměleckých tarokových karet pro vydavatelství Lo Scarabeo.
V současnosti pracuje na komiksu VWar pro americké nakladatelství IDW a podílí se na přípravě nového italského filmu Doppio Sogno. Zároveň v časopise Heavy Metal v USA vychází na pokračování jeho autorský komiks E.V.A. - Kroniky z podzemí. Od roku 2010 Marco žije v Česku, kde pomohl založit komiksové nakladatelství RandO, které vydalo jeho komiks E.V.A.- Kroniky z podzemí, umělecké tisky některých jeho prací a komiks Noci s Desdemonou.

BOF (Bohumil Fencl)
Absolvoval Střední odbornou školu výtvarnou Václava Hollara v Praze a poté Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, od sametové revoluce je na volné noze. Jeho komiksová tvorba na začátku 90. let cílila na všechny věkové kategorie – do časopisu Čtyřlístek přispíval cyklem o dětském pátrači Binkym, pro Kometu, určenou o něco starším čtenářům, kreslil kriminálně-parodickou sérii Mr. Sweet, manhattanský detektiv a krátce připravoval i decentně erotickou řadu Sheila.
Souběžně spolupracoval s výtvarným magazínem Umělec, pro který podle scénářů Ivana Mečla kreslil na pokračování komiks U-man o nadlidském ochránci pravého umění. Později Fencl přešel k ilustrování časopisů a knih (především pro nakladatelství BB Art a Albatros), hlavním zdrojem jeho příjmů je ale dlouhodobě reklama, kde je ceněn pro velkou škálu zvládnutých stylů. V posledních letech se nicméně ke komiksu vrátil a po obnovení spolupráce s časopisem Čtyřlístek se v prezentovaném příběhu vrátil i k populárnímu Mr. Sweetovi.

Dan Černý
Absolvoval Vyšší odbornou školu filmovou ve Zlíně, v současnosti působí jako výtvarný pedagog a kreslíř na volné noze. V roce 2001 vytvořil postavu Fanouše, nevlídného jedenáctiletého génia, který loví paranormální havěť všeho druhu. Jeho krátké příběhy Černý nejprve publikoval v řadě fanzinů a časopisů, v současnosti už jsou na pultech knihkupectví tři alba s tímto hrdinou: Továrna zkázy, Tři úkoly pro Klytoru a Po záhadných stopách tajemna.
Aktuálně též Černý přispívá do čtrnáctideníku Bravo teenagerovským komiksem jElita a pro časopis Čtyřlístek připravuje sérii Tryskošnek o hlemýždi, který po požití pesticidu získá výjimečné schopnosti. V prezentovaném příběhu se tak potkávají všichni Černého populární hrdinové. Kromě komiksu se autor rovněž věnuje tvorbě krátkých animovaných filmů a ilustrování knih i časopisů.

Jiří Grus
Absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze (ateliér klasických malířských technik). Jako komiksový autor debutoval už v roce 1991 ve slovenském časopise Bublinky, od roku 1999 pravidelně publikuje v domácích komiksových periodikách. Na Mezinárodním festivalu komiksu v Lodži získal v letech 2000 až 2002 tři ocenění a pravidelně si odnáší českou komiksovou cenu Muriel pro nejlepšího kreslíře.
Vesmírné komiksové dobrodružství Nitro těžkne glycerinem, které vytvořil se scénáristou Štěpánem Kopřivou, bylo ve formě alba publikováno v Itálii, Nizozemí, Španělsku a Řecku. Dále Grus vydal čtyři sešity autorské série Voleman, v níž mísí surreálné nápady se sondou do života dnešních třicátníků. Na stránkách jeho zatím posledního komiksového alba Ve stínu šumavských hvozdů, jež vniklo podle scénáře Džiana Babana a Vojtěch Maška, se za dramatických okolností setkávají Karel May a Božena Němcová. V současnosti Grus pracuje na rozsáhlém projektu Drak nikdy nespí na motivy trutnovské pověsti o Trutovi. Kromě komiksu se věnuje také knižní ilustraci (spolupráce s nakladatelstvím Karolinum) a malbě.

Jiří Zimčík
Během svého pestrého života vystřídal řadu povolání, z nichž většina byla spojena s knihami. Komiksy otiskl v antologiích Inseminátor, Kontraband ad., prosadil se též v komiksových publikacích v Itálii, Rumunsku a na Ukrajině. Věnuje se tvorbě papírových obrazů a časopisecké i knižní ilustraci. Pro album V salonu barokních dam zpěvačky Radůzy vytvořil komiksově laděný booklet. Spolupracuje s Českou televizí, pro niž připravil titulky k seriálům Vzhůru dolů a Na houby.
Jako výtvarník se dále podílel na krátkometrážním snímku Epizoda VIII. V prezentovaném příběhu se poprvé setkávají dva autorovi hrdinové z jeho různých sérií – zatímco Kočmenova dobrodružství vycházejí v měsíčníku Kam v Brně, příhody jihomoravského reka Šohaje příležitostně vycházejí v revue AARGH.

LUCIE LOMOVÁ
Absolvovala dramaturgii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění, krátce působila v šumperském divadle, poté odešla na volnou nohu a začala se věnovat kreslení. Od roku 1989 deset let psala a kreslila dětskou sérii Anča a Pepík, která se objevovala v časopise Čtyřlístek a následně vyšla souborně ve třech svazcích. Postupně se však autorka začala věnovat také tvorbě pro starší čtenáře.
V roce 2006 naplnila sen několika generací domácích komiksových tvůrců a jako vůbec první z nich se prosadila s albem na západ od našich hranic – ve Francii jí vyšel komiksový román Anna chce skočit. Poté následovalo i české a polské vydání a ocenění Muriel za nejlepší domácí komiksové album roku 2007. Následně připravila knihu komiksových adaptací Erbenových pohádek (Zlaté české pohádky), která vyšla v řadě jazykových mutací včetně anglické, španělské nebo japonské. Před třemi lety vydala rozsáhlý komiks Divoši o cestovateli Albertovi Vojtěchu Fričovi, který vyšel také francouzsky a polsky. Letos v březnu mělo u nás i v zemi galského kohouta premiéru její detektivní album Na odstřel. Vedle komiksu se Lucie Lomová věnuje také časopisecké a knižní ilustraci, jako výtvarnice spolupracuje s webem České televize, působí jako pedagog na fakultě Umění a designu v Plzni.

Pavel Čech
Malíř, ilustrátor a tvůrce autorských knížek. Jeho malířská tvorba má kořeny především v knižní ilustraci (počínaje Gustavem Dorém či Zdeňkem Burianem a konče Jiřím Trnkou nebo Karlem Frantou) a je též inspirována dílem Jaroslava Foglara. Čechova obrázková kniha O zahradě byla přeložena do angličtiny, francouzštiny chorvatštiny a slovinštiny, překladů se dočkaly i jeho knížky O čertovi (italština) nebo Dobrodružství pavouka Čendy (ruština).
Autorova komiksová alba pravidelně získávají cenu Muriel pro nejlepší domácí počin roku a jeho obsáhlé komiksové publikaci Velké dobrodružství Pepíka Střechy se podařil husarský kousek, když v roce 2013 dosáhla i na ocenění Magnesia litera pro nejlepší dětskou knihu. Čechovy krátké komiksové práce byly kromě řady českých periodik otištěny rovněž ve Slovinsku, na Ukrajině a v Rumunsku. Svými ilustracemi autor doprovodil knihy Jana Skácela, Jiřího Kratochvila, Michala Ajvaze, Ernesta Thompsona Setona a mnoha dalších autorů. Výtvarníkovu rozmanitou tvorbu představuje monografie vydaná v ediční řadě ZOOOM.

Renáta Fučíková
Vystudovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (ateliér ilustrace a užité grafiky). Zabývá se ilustrováním dětských knížek i tvorbou autorských obrázkových publikací. Svými komiksovými adaptacemi klasických příběhů (Chaucerovy a Boccacciovy povídky, Vernovy, Dickensovy a Twainovy romány) přispívala do časopisů Čtyřlístek a Mateřídouška, dvě samostatné komiksové adaptace klasiky (Bruncvík, Pinocchio) publikovala v edici Ilustrované sešity.
Pro nakladatelství Práh vytváří řadu Největší Češi, v níž mají některé životopisy ryze komiksovou formu (Antonín Dvořák), jiné s komiksovými prvky pracují (T. G. Mysaryk, J. A. Komenský, Ludmila, Václav a Boleslav) – stejně jako její zatím nejrozsáhlejší práce Historie Evropy – Obrazové putování. Ilustrovala téměř čtyři desítky knih doma i v zahraničí. Několikrát získala cenu Zlatá stuha (české výroční ocenění za nejlepší ilustrace k dětské literatuře), obsadila druhé místo v soutěži Nejkrásnější kniha roku 1997 a byla zapsána na čestnou listinu IBBY 1998 za ilustraci ke knize Vyprávění ze Starého zákona. Dvakrát získala nominaci na cenu Magnesia Litera a za Českou republiku byla nominována na prestižní cenu Astrid Lindgren Memorial Award.

Tomáš Chlud
Absolvoval Střední školu uměleckých řemesel v Brně a několik semestrů na FAMU v Praze (katedra animované tvorby). Adaptací dvou balad se podílel na komiksovém zpracování Erbenovy Kytice a podle scénáře Denisy Kirschnerové nakreslil album Šmankote!!! s Hurvínkem v hlavní roli. Souborně vydal i svou autorskou sérii Kája a Filip o drobných příhodách dvou sourozenců, které původně vycházely v měsíčníku Svět pohádek.
Podílel se též na antologii Psí knížka, jež vyšla ke dvacátému výročí založení skupiny Žlutý pes a obsahovala komiksové adaptace jejích písní. V roce 2006 získal autor cenu na Mezinárodním salonu komiksu v Bělehradě za příběh Oblaka. Aktuálně přispívá do časopisu Čtyřlístek sérií Cyril a Mikuláš o dvojici chlapců z budoucnosti, kteří s pomocí stroje času zažívají dobrodružství v různých historických dobách, a do deníku Metro stripovou sérií Spejbl a Hurvínek. Jako výtvarník se podílel na filmech Pravidla lži, Papírový atentát nebo Dědictví II a na televizním seriálu České století.

Tomáš Kučerovský
Absolvoval Fakultu architektury VUT v Brně. Sedm let pracoval jako hlavní grafik v herní společnosti, v současné době se věnuje se tvorbě knižních obálek, ilustrování časopisů, návrhům plakátů, storyboardům ap. Jeho krátké komiksy se objevily také v magazínech a antologiích v Polsku, Makedonii, Itálii, Singapuru, Belgii nebo Japonsku. Opakovaně obdržel českou komiksovou cenu Muriel za nejlepší krátký příběh.
Dále v roce 2002 získal ocenění na Mezinárodním festivalu komiksu v Lodži a v roce 2003 cenu pro nejlepší alternativní komiks na Mezinárodním salonu mladého komiksu v Bělehradě. V posledních letech se zaměřil na komiksové reportáže, v nichž zachytil své výpravy do Bruselu, Jižní Koreje nebo Singapuru, ale i cesty brněnskými nočními rozjezdy. Spolupracuje s časopisem Nový prostor, do kterého přispívá stripovou řadou Arnošti o příhodách dvou městských holubů.

Vladimír Tučapský
Vystudoval Učňovskou školu knihkupeckou v Luhačovicích, pracoval jako knihkupec, kolektor geologického průzkumu, zahradní dělník, jevištní technik a zaměstnanec Muzea Zdeňka Buriana ve Štramberku, v současnosti je na volné noze. Od roku 1983 produkoval krátké experimentální komiksy, které pak v počtu deseti až dvaceti kusů šířil mezi své přátele a známé. V dobách, kdy ještě nikdo nebral komiks jako seriózní tvůrčí disciplínu, se pouštěl do odvážných výtvarných i scenáristických experimentů.
Toto jeho období vyvrcholilo albem Pouť do Země šafránu, osobitě mísícího motivy z Hermanna Hesseho s Tarzanem i Rychlými šípy. Po pádu komunismu Tučapský na čas vystoupil z podzemí a své hravé komiksové výtvory publikoval i ve vysokonákladových periodikách. Po odeznění prvotního komiksového boomu se vrátil ke své původní samizdatové metodě a vydal svůj surreálný opus magnum Kloaka jako oslavu stého výročí zrození komiksu. Aktuálně se věnuje především malbě, ke komiksu se však stále příležitostně vrací. Aktivní je i na literárním poli, poctou Beatles je jeho povídková sbírka Popichování brouků.